20.09.2021
С 8 по 19 сентября старший преподаватель кафедры психологии, педагогики и правоведения НГУЭУ Наталья Рехтина обучала имамов и работников примечетских организаций в Казани методике профилактической работы с молодежью с целью дерадикализации. Визит в Татарстан состоялся по приглашению Духовной образовательной организации высшего образования «Болгарская исламская академия».
Целью мероприятия стало формирование у слушателей компетенций в сфере противодействия распространению идеологии экстремизма и предупреждения рисков экстремистской деятельности.
Занятия проходили в форме интерактивного обучения, тренинга и метода конкретных ситуаций (кейс-метода). Участники узнали об особенностях и причинах увлечения личности радикальными представлениями, обучились навыкам проведения беседы и приемам влияния на поведение сторонников радикальных религиозных представлений.
Имамы, работники примечетских структур с интересом участвовали в занятиях, отметили их практическую пользу при общении с людьми, разделяющими опасные радикальные идеи.
NSUEM teacher trained Kazan imams in preventive work with youth
From the 8th to 19th of September Natalya Rehtina, a senior lecturer at the Department of Psychology, Education and Law of the NSUEM talked to imams and workers of the mosque organizations in Kazan about the methods of preventive work with youth with the aim of de-radicalization. The visit to Tatarstan took place at the invitation of the Spiritual Educational Organization of Higher Education "the Bulgarian Islamic Academy".
The purpose of the event was to form the listeners' competencies in the field of countering the spread of the extremism ideology and preventing the risks of extremist activity.
Classes were held in the form of interactive teaching and situational training (case method). The participants learned about the peculiarities and reasons for an individual's enthusiasm for radical ideas, tried out the skills of conducting a conversation and also practiced methods of influencing the behavior of supporters of radical religious ideas.
Imams and workers of mosques took part in group classes with interest, noted its’ practical benefits when communicating with those who share dangerous radical ideas.